Model wersji rozpoznawczej TS-11 R Iskra Novax w skali 1/72. Polecany dla zaawansowanych modelarzy.
Model samolotu TS-11 Iskra R Novax w wersji rozpoznawczej w skali 1/72. Model jest przeznaczony dla zaawansowanych modelarzy.
Na początku lat 1990-tych w lotnictwie Marynarki Wojennej pojawiła się potrzeba zastąpienia samolotów SBLim-2A oraz PZL Lim-6, które stanowiły podstawowy typ samolotu taktycznego rozpoznania powietrznego. Zdecydowano się na adaptację do tego celu samolotu szkolno – treningowego TS-11 Iskra, której podstawowa odmiana była z powodzeniem wykorzystywana w różnych jednostkach lotnictwa MW.
W okresie od stycznia do czerwca 1991r. do 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej w Siemirowicach przyjęto łącznie 15 egzemplarzy TS-11 Iskra. Samoloty pochodziły z 17, 18, 19 i 20 serii produkcyjnej. Pozyskano je z jednostek lotniczych całego kraju i wcielono do 1 Eskadry Rozpoznawczej. Sześć maszyn z 19 serii produkcyjnej dostosowano do wykonywania zadań rozpoznawczych.
Powstała w ten sposób nowa wersja samolotu oznaczona jako TS-11R „Novax”. Zewnętrznie od różniła się od standardowej Iskry bis DF nieco inną sekcją nosową w której zabudowano radar pogodowy Bendix King RDS-81 oraz odbiornik GPS. Początkowo był to dość prosty odbiornik RS-5000 SHIPMATE, który następnie zastąpiony został przez GPS-150, konstrukcję typowo lotniczą. Samoloty w wersji R miały również zmodernizowaną radiostację. Wszystkie prace adaptacyjne wykonały zakłady PZL Mielec.
Poza modernizacją wykonano także remonty główne, a wszystkie maszyny otrzymały charakterystyczny kamuflaż. Służba Iskier w jako samolotów rozpoznawczych, miała właściwie bezawaryjny przebieg, odnotowano jedynie dwa przypadki awarii prądnicy. W 2004r. samoloty wycofano z użycia. Zastąpiły je turbośmigłowe samoloty patrolowe PZL An-28/M-28 „Bryza”.
Samolot TS-11R Iskra NOVAX bazował na konstrukcji samolotu szkolno – treningowego TS-11 Iskra bis DF. Podobnie jest z niniejszym zestawem. Bazuje on na plastikowych elementach umożliwiających budowę samolotu TS-11 Iskra bis DF. Zasadniczą różnicą jest inna sekcja dziobowa oraz ekran radaru, do zamontowania w tylnej kabinie. Te detale wykonaliśmy w postaci wysokiej jakości odlewów żywicznych, opracowanych metodą wydruku 3D.
Ponieważ nasz nowy model oferujemy jako Expert Set dołączyliśmy do niego fototrawioną blaszkę zawierającą detale kokpitu oraz osłony wlotów powietrza i maski do malowania kabiny i kół. Do modelu dołączyliśmy kalkomanie umożliwiające wykonanie modelu w jednym z czterech malowań. Kalkomanie na nasze zamówienie wykonała firma Cartograf.
Historię samolotu opracował Marcin Wawrzynkowski
Informacje o bezpieczeństwie produktu
Informacje o producencie