70054 Hurricane Mk II A/B/C "Dieppe" Deluxe Set
- 70054
- Producent: Arma Hobby
-
Dostępność:
Niedostepny
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 146,25 zł brutto - Rodzaj: Model samolotu
- Materiał: plastik + akscesoria
- Skala: 1/72
- Uwagi: Deluxe Set
Podwójny model w okolicznościowym wydaniu upamiętniającym desant pod Dieppe (Operacja Jubilee) z dodatkowymi akcesoriami drukowanymi 3D.
W zestawie kupisz taniej
Hurricane Mk II A/B/C “Dieppe” Deluxe Set
80-lecie „Operacji Jubilee”, 19 sierpnia 1942 r.
Podwójny model w okolicznościowym wydaniu upamiętniającym desant pod Dieppe (Operacja Jubilee). Edycja z dodatkowymi akcesoriami drukowanymi 3D o wartości rynkowej 75 złotych.
Akcesoria 3D są częścią zestawu i nie będą dostępne osobno.
Zawartość modelu:
- Dwa komplety części plastikowych (każdy w wersji Mk II A/B/C).
- Dwa komplety blaszek fototrawionych.
- Dwa komplety akcesoriów drukowanych 3D (działka, rury wydechowe, lusterka, ramka siatki na wlot do gaźnika).
- Dwa komplety drukowanych 3D bomb 500 lb (cztery sztuki).
- Kalkomania z ośmioma wariantami oznakowania z „Operacji Jubilee”:
Warianty malowania i oznakowania:
- Hurribomber Mk.IIb BE668/HH-C. 175 Dywizjon RAF. Lotnisko Ford. Samolot wykonał trzy loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Piloci: P/O A.C.N. Stewart, Sgt G. Cockbone i F/Sgt N. Howe (RCAF).
- Hurribomber Mk.IIb BP672/XP-P. 174 Dywizjon RAF. Lotnisko Ford. Samolot wykonał trzy loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Piloci: F/Sgt W.H. Wetere (RNZAF) i P/O G.I. Mallet.
- Hurricane Mk.IIa Z2643/LK-J. 87 Dywizjon RAF. Lotnisko Tangmere. Samolot wykonał dwa loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Pilot: P/O Andrzej Malarowski (Polskie Siły Powietrzne).
- Hurricane Mk.IIc BD833/LK-Q. 87 Dywizjon RAF. Lotnisko Tangmere. Samolot wykonał trzy bojowe w Operacji „Jubilee”. Piloci: P/O G.W. Mosley i P/O D.G. Metzler.
- Hurricane Mk.IIc BE500/LK-A. 87 Dywizjon RAF. Lotnisko Tangmere. Samolot wykonał trzy loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Piloci S/Ldr D.G.. Smallwood i F/L A.H. Thom.
- Hurricane Mk.IIc Z3081/FT-V „Baron Dhanis”. 43 Dywizjon RAF. Lotnisko Tangmere. Samolot wykonał trzy loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Pilot S/Ldr D. A.R.G. Le Roy du Viver (Belgia).
- Hurricane Mk.IIb (zbudowany w Kanadzie jako Mk.X) AM315/FT-X „Tabora”. 43 Dywizjon RAF. Lotnisko Tangmere. Samolot wykonał cztery loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Piloci: F/Sgt J.D. Lewis, P/O R. Turkington, Sgt M. Smith, Sgt W. Webster (RNZAF).
- Hurricane Mk.IIb Z2915/FT-P „Ramaekers”. 43 Dywizjon RAF. Lotnisko Tangmere. Samolot wykonał trzy loty bojowe w Operacji „Jubilee”. Piloci Sgt G.M. Ball (RAAF), Sgt C.Figgis, P/O J.Torrance.
Opracowanie wiariantów malowania i oznakowania: Grzegorz „Letalin” Cieliszak.
Hurricane w operacji Jubilee
Podczas Blitzkriegu w Europie wiosną 1940 roku Hawker Hurricane był podstawowym brytyjskim myśliwcem. Jesienią, w Bitwie o Anglię, walczył na równi ze słynnym Spitfire. W kolejnych latach, dzięki różnym udoskonaleniom, odegrał jeszcze ważną rolę w Afryce, rejonie Morza Śródziemnego i na Dalekim Wschodzie, ale w Zachodniej Europie delegowany był już do działań nieco innych: nocnych, morskich, a także – bombowo-szturmowych.
Hurricane Mk. II to dość prosta modyfikacja pierwotnej wersji samolotu, polegająca na zastosowaniu mocniejszego silnika Rolls-Royce Merlin XX z dwubiegową sprężarką. Zwiększyło to osiągi myśliwca o tyle, że realna stała się instalacja mocniejszego uzbrojenia: 12 karabinów maszynowych (wersja B) lub 4 działek 20 mm (wersja C), a także podwieszenie bomb. Samoloty te masowo pojawiły się w dywizjonach RAF wiosną 1941 roku. Stosunkowo szybko praktyka wykazała, że wersja z działkami radzi sobie dobrze, ale wersja z karabinami, nawet dwunastoma, ma już zbyt małą siłę ognia, przeznaczono ją zatem do zadań bombowych, nazywając „Hurrybomberem”.
Choć w 1942 roku samolot ten miał już okres myśliwskiej chwały za sobą, ostatnim wielkim dniem Hurricanów na froncie europejskim był 19 sierpnia 1942 roku – operacja „Jubilee” – desant aliancki na plażach francuskiego Dieppe. Wzięło w nim udział aż 8 dywizjonów wyposażonych w te samoloty. Latały tam Hurricany pięciu różnych wersji: Mk.IIA, IIB, IIC oraz wyprodukowane w Kanadzie Mk.X ( po konwersji do standardu Mk.IIB i w zasadzie identyczne z nim), a nawet trzech weteranów Mk.IA. Ich zadaniem były ataki na cele naziemne, niszczenie niemieckiej artylerii i wsparcie atakującej piechoty. Te misje były tak ważne, że oddelegowano do nich również dywizjony niemające wyszkolenia szturmowego, w tym nocne. Zachowywano jednak podstawową zasadę, pozwalającą efektywnie wykorzystać atuty wersji: Hurricany z karabinami bombardowały, a z działkami – ostrzeliwały cele. Choć cała operacja nie była udana, dywizjony Hurricanów ofiarnie wypełniły swoje zadania, walcząc nad plażami Dieppe od świtu, i wykonując w większości po trzy szturmowe operacje siłami całych dywizjonów.
Po walkach nad Dieppe Hurricany nie były już masowo stosowane w działaniach bojowych na Zachodzie, pozostawały jednak nadal podstawowymi maszynami w Afryce czy Birmie, skutecznie walczyły także na Froncie Wschodnim, gdzie wysłano ich w ramach Lend-Lease prawie 2000.