TCH72130 Fińskie insygnia narodowe 1934-45

  • Dodaj recenzję:
    • TCH72130
    • Producent: Techmod
    • Dostępność: Kończy się

    • Historia ceny
      Najniższa cena 30 dni przed obniżką: 44,00 zł brutto
    • Czas realizacji: 1-3 dni
    • Rodzaj: Oznaczenia lotnicze
    • Materiał: Kalkomania
    • Skala: '1/72
    • Wielkość: 18 x 13 cm
    • szt.
    • Cena netto: 34,96 zł 43,00 zł

    Oznakowanie Fińskich Sił Lotniczych w latach 1934-45;

    Różne rozmiary.

    Kalkomania TECHMOD skala 1/72 Fińskie swastyki "Hakaristi" i numery seryjne 1934-1944 & 1944-45


    Fiński znak rozpoznawczy, niebieska swastyka, pochodzi od godła namalowanego "na szczęście" na samolocie Thulin type D monoplane szwedzkiego hrabiego Erica von Rosena. W marcu 1918 przybył on do Finlandii i podarował samolot wojskom "białych" Finów. Gen. Carl G.E. Mannerheim rozkazem nr 26 z 18 marca 1918, przyjął godło von Rosena za znak rozpoznawczy lotnictwa swojej armii.Kolorem swastyki stała się ultramaryna (FS *5123), umieszczona na białym kole.

      A B C D E F G
    Średnica białego koła(cm) 58 65 72 79 86 94 101
    Wysokość numeru seryjnego (cm) 20 22,5 25 27,5 30 32,5 35



    Numery o wysokści 30 i 32,5 cm były bardzo rzadko używane. Na powierzchniach oliwkowozielonych i jaśniejszych malowano je w kolorze czarnym, na czarnych w kolorze oliwkowozielonym. Na niektórych bombowcach Ju 88 i Do 17 były one białe. Najczęściej używane wielkości i kolory numerów seryjnych są zamieszczone w zestawie.

    Schemat rozmieszczenia znaków i numerów seryjnych:

    72130 Techmod decal marking diaghram


    Białe koła były bardzo dobrze widoczne z dużej odległości. W celu zmniejszenia wykrywalności samolotów 23 lipca 1940 określono maksymalny rozmiar znaków na 100cm. Reguła 4/5 (patrz schemat) była stosowana, gdy wielkośźć znaku nie przekraczała 100 cm. Rozkazem z dnia 12 stycznia 1944 zmieniono kolor tła znaków z białego na szaroniebieski. Na nowych samolotach malowano go w kolorze zbliżonym do RLM65 (FS *5414). Na starszych, przemalowywanych w jednostkach lub podczas remontów, stosowano dostępny kolor szaroniebieski lub szary.
    1 kwietnia 1945 pod naciskiem Aliatów, a szczególnie Sowietów, zmieniono znak rozpoznawszy na biało-niebiesko-białą kokardę.

    Uwagi końcowe:
    Reguły opisane powyżej nie były zawsze stosowane. Przed naklejeniem znaków na model zalecamy sprawdzenie zdjęć samolotu, którego model jest wykonywany. Serdeczne podziękowania dla pana Kari Stenmana za nieoceniona pomoc w przygotowaniu tych zestawów.

    Literatura:
    Warpaint, Suomen Ilamavoimien Historia No23 by Kalevi Keskinen and Kari Stenman, Kari Stenman Publishing, Loviisa 2003. ISBN 951-98751-6-6 http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/
    Krój czcionki numerów seryjnych: Petri Johansson, Copyright © 2005 by Petri Johansson.
    Zestaw zaprojektowany dla Techmodu przez Wojciecha Bulhaka, 2006.

     

    Uwaga prawna o oznaczeniach

    Oznaczenia fińskie - niebieskie swastyki nie są oznaczeniami ustroju totalitarnego. Są jednak podobne do oznaczeń nazistowskich Niemiec. Producent w żaden sposób nie propaguje (co jest prawnie zakazane w Polsce) ustroju totalitarnego, oznaczenia zostały zamieszczone dla zachowania wierności historycznej modelu.

    W niektórych państwach, ze względu na podobieństwo do znaków nazistowskich, eksponowanie publicznie nawet Fińskich znaków może być zakazane. Klienci z tych państw dokonują zakupu na własną odpowiedzialność i przyjmują na siebie skutki prawne zgodnie z następującymi zasadami prawa:

    • Ignorantia legis non excusat
    • Volenti non fit iniuria

    Producent modeli nie ponosi odpowiedzialności za legalne bądź nielegalne, intencjonalne lub nieświadome użycie modelu przez klienta i/lub za zniszczenie lub zajęcie modelu przez stosowne władze lokalne.