70017 PZL P.11c 'Kresy' Model Kit 1/72
- 70017
- Producent: Arma Hobby
-
Dostępność:
Niedostepny
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 48,02 zł brutto - Rodzaj: Model Samolotu
- Materiał: Plastik, blaszka i kalkomania
- Skala: 1/72
Model legendarnego polskiego myśliwca. Oznakowania eskadr kresowych 1938-1939.
Nowy model słynnej P.11c. Polecamy dla początkujących modelarzy oraz dla tych z zaawansowanych, którzy chcą szybko dodać model do kolekcji. Zestaw poświęcony Eskadrom Kresowym 5 i 6 Pułku Lotniczego.
Zestaw zawiera
- Części plastikowe - nowe, metalowe formy
- Kalkomanie Techmod - cztery wersje malowania
- Małą blaszkę fototrawioną z drobnymi detalami
Warianty oznakowania
- PZL P.11c, 161 Eskadra Myśliwska ze Lwowa, wiosna 1939, pilot por Jan Dzwonek. Samolot ma namalowany na prawej burcie projekt godła eskadry (Indyk) opracowany przez pilota podczas dyżuru na placówce Korpusu Ochrony Pogranicza w Sarnach na Wołyniu wiosną 1939.
- PZL P.11c, 161 Eskadra Myśliwska ze Lwowa, sierpień-wrzesień 1939, pilot por Jan Dzwonek. Samolot wziął udział w walce 2 września na południe od Łodzi uzyskując ½ zestrzelenia Hs-126. Podczas powrotu do bazy wziął udział w dwóch kolejnych walkach z myśliwcami został zestrzelony przez Bf-110 a pilot ciężko ranny trafił do szpitala. Oznaczenia KOP i pasy na skrzydle zostały zamalowane ciemniejszym odcieniem barwy khaki.
- PZL P.11c, 161 Eskadra Myśliwska ze Lwowa, Lubitów pod Kowlem, manewry wołyńskie, sierpień 1938.
- PZL P.11c, 152 Eskadra Myśliwska z Wilna, wrzesień 1939. Samolot pilotowany przez kpr. Antoniego Jodę został uszkodzony przez niemiecka artylerię przeciwlotnicza i został rozbity podczas awaryjnego lądowania w Zegrzu, 10 września 1939.
Rys historyczny PZL P.11c - eskadry Kresowe
Legendarny samolot PZL P.11c znany jest przede wszystkim jako obrońca polskiego nieba we wrześniu 1939 r. Powstał w trzy lata po śmierci twórcy myśliwców z mewim płatem, Zygmunta Puławskiego. Jego konstruktorem był Wsiewołod Jakimiuk, który dokonał dość poważnej modyfikacji pierwszego seryjnego wariantu „jedenastki”, PZL P.11a. Zmiany polegały na zastosowaniu kratownicowej (zamiast półskorupowej) konstrukcji kadłuba w rejonie kabiny pilota, podniesieniu do góry fotela oraz obniżeniu silnika, co wydatnie poprawiło widoczność. Jednostką napędową nowego samolotu był mocniejszy, 600-konny wariant gwiazdowego silnika Merkury, produkowanego w Warszawie na licencji brytyjskiej firmy Bristol. Wzmocniono uzbrojenie, dodając dwa karabiny maszynowe w skrzydłach i wyrzutniki dla czterech bomb. Jakimiuk zastosował także zupełnie nowy, zaokrąglony obrys statecznika pionowego i przedłużył owiewkę za głową pilota.
Pierwsze P.11c z serii 150 sztuk zaczęły wchodzić na uzbrojenie w 1935 r. Przezbrajanie nie zakończyło się aż do wybuchu wojny, ze względu na zwiększenie liczby eskadr. Prawie wszystkie były wyposażone w obie wersje „jedenastek”: „a” i „c”, a dla trzech eskadr maszyn P.11 zabrakło i musiały zadowolić się PZL P.7a.
P.11c w Eskadrach Kresowych
Ostatnimi jednostkami, które otrzymały P.11c, były nowe eskadry: 152. EM z 5. Pułku Lotniczego (Wilno) i 161. EM z 6. Pułku (Lwów). Eskadry te zostały sformowane do obrony Kresów przed sowiecką infiltracją. W lecie 1938 roku odbyły się wielkie manewry na Wołyniu, podczas których ćwiczono obronę przed atakiem Armii Czerwonej i sowieckich dywersantów. Kresowe eskadry wysyłały także samoloty do Eskadry K.O.P. w Sarnach na Wołyniu. Podczas Wojny obronnej 1939 r152. Eskadra została przydzielona do Armii Modlin, a 161. Eskadra, wraz z bliźniaczą 162. (P.7a) do Armii Łódź.
W 1939 r. „jedenastki” walczyły od 1 września aż do wymuszonej atakiem sowieckim 17 września ewakuacji. Mimo, że ustępowały osiągami oraz uzbrojeniem nawet niemieckim bombowcom, dzięki dużej zwrotności i wyszkoleniu pilotów odnosiły zwycięstwa, także nad myśliwcami. Do Rumunii ewakuowano 35 egz. PZL P.11c, które zostały przejęte przez Rumunów i dołączyły do używanych przez nich P.11b i f oraz P.24. Od 22 czerwca 1941 „jedenastki” z żółtymi krzyżami brały udział w wojnie przeciwko ZSRS, pozostając na froncie aż do września 1943 roku!