70047 F4F-4 Wildcat® Expert Set
- 70047
- Producent: Arma Hobby
-
Dostępność:
Niedostepny
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 80,85 zł brutto - Rodzaj: Model samolotu
- Materiał: plastik
- Skala: 1/72
- Uwagi: Grumman Wildcat® jest zastrzeżonym znakiem towarowym Northrop Grumman Systems Corporation i jest używany na podstawie licencji przez Arma Hobby
Model plastikowy w skali 1/72, nowe ramki.
W zestawie kupisz taniej
190,21 zł
158,49 zł
Grumman F4F-4 Wildcat® Expert Set, Arma Hobby 1/72
Model plastikowy samolotu F4F-4 Wildcat®, nowe ramki plastikowe, zestaw ekspercki z dodatkami.
- części plastikowe
- blaszka fototrawiona
- kalkomania z sześcioma wersjami oznakowania (5x USN/USMC 1x Martlet Mk II) i z czterema bonusowymi (2x USN i 2 xUSMC)
- maski do kabiny i kół
Zawartość modelu może ulec zmianie przed wypuszczeniem do sprzedaży
Warianty oznakowania:
- Grumman F4F-4 Wildcat, białe 84, eskadra VMF-121, Cpt. Joe Foss (26 zwycięstw powietrznych), Guadalcanal, październik/listopad 1942
- Grumman F4F-4 Wildcat, czarne 8-26, eskadra VGF-27, były samolot z Operacji Torch, Guadalcanal, 8 kwietnia 1943
- Grumman F4F-4 Wildcat, czarne 6-F-8, eskadra VF-6, USS Enterprise, 10 kwietnia 1942, tydzień przed Rajdem Doolittle'a na Tokio
- Grumman F4F-4 Wildcat, 5093/ białe 23, eskadra VF-3, USS Yorktown, Lt.Cdr. John S. Thach (3 zwycięstwa powietrzne), Bitwa o Midway, 4 czerwca 1942
- Grumman F4F-4 Wildcat, 3512/29-GF-10, eskadra VGF-29, USS Santee, rozbity przez Ens Joseph M. Gallano, lądowanie we francuskim Maroko, Opreracja Torch, 8 listopada 1942
- Grumman Martlet II, AJ148/Ø-7A, 888 eskadra FAA z lotniskowca HMS Formidable, Oran, Algieria, 14 grudnia 1942
Oznakowania bonusowe:
- Grumman F4F-4 Wildcat, czarne 53, eskadra VMF-121, Cpt. Joe Foss, Guadalcanal, październik/listopad 1942 r. i styczeń 1943 r. Pierwszy samolot Fossa, na którym przyleciał na Guadalcanal. Samolot miał pierwotnie numer 13, który zmieniono niezwłocznie po przylocie na wyspę, aby nie mylił się z samolotem Cpt. Mariona Carla.
- Grumman F4F-4 Wildcat, białe 50, eskadra VMF-121, Cpt. Joe Foss, Guadalcanal, październik/listopad 1942 r.
- Grumman F4F-4 Wildcat, 5171/ białe 1, eskadra VF-3, USS Yorktown, na tym samolocie Lt.Cdr. John S. Thach zestrzelił Kpt. Tomonagę z lotniskowca Hiryu, Bitwa o Midway, po południu 4 czerwca 1942 r.
- Grumman F4F-4 Wildcat, 03511/29-GF-1, eskadra VGF-29, USS Santee, Lt. Cmdr. John T. Blackbourn, Operacja Torch, 8 listopada 1942 r.
Recenzje F4F-4 Wildcat - online:
Historia samolotu Grumman F4F-4 Wildcat
F4F-4 to druga wersja seryjna morskiego samolotu myśliwskiego Wildcat wprowadzona do służby w pierwszym półroczu wojny na Pacyfiku. Jego poprzednik F4F-3 wziął udział w początkowych walkach z Japończykami i sprawdził się w odpieraniu ataków na zespoły lotniskowców floty przeprowadzanych przez bazujące na lądzie bombowce przeciwnika. Wadą F4F-3 był brak składanych skrzydeł, co ograniczało liczbę maszyn przewożonych w hangarze lotniskowca. Aby rozwiązać ten problem, konstruktorzy Grummana wprowadzili nową wersję Wildcata, ze składanymi skrzydłami, którym był właśnie F4F-4. Samolot miał także wymieniony zespół napędowy, co wpłynęło na wygląd osłony silnika, oraz zwiększoną o dwa liczbę karabinów maszynowych 12.7mm w skrzydłach (do sześciu).
Pierwsze F4F-4 pojawiły się na pokładach lotniskowców wiosną 1942 roku i wzbudziły mieszane uczucia. Dowódcy zespołów lotniskowców niewątpliwie docenili zwiększenie liczby dostępnych myśliwców. Jednak piloci pokładowi U.S. Navy byli niezadowoleni z cięższego niż F4F-3 samolotu oraz ze zmiany uzbrojenia. Czas ostrzału zmniejszył się o około 1/3 w związku z koniecznością zasilenia dodatkowego karabinu maszynowego w każdym skrzydle. W przypadku atakowania formacji japońskich bombowców ograniczona długość salwy wpływała na wielkość strat przeciwnika. Innym utrudnieniem były gorsze właściwości lotne Wildcata w porównaniu z przeciwnikiem – myśliwcem A6M2 Zero.
Problem walki z myśliwcami Zero został rozwiązany przez wprowadzenie nowej taktyki „Thach Weave” („przeplatanka Thacha” od nazwiska dowódcy eskadry VF-3 z lotniskowca USS Yorktown). Taktyka sprawdziła się podczas Bitwy o Midway, 4 czerwca 1942. Wtedy to sześć myśliwców F4F-4 z VF-3 związało walką 15-20 Zer podczas eskortowania bombowców torpedowych z eskadry VT-3. Zestrzelono sześć samolotów przeciwnika przy stracie jednego Wildcata.
Po zwycięstwie pod Midway ciężar walk przesunął się, w sierpniu 1942, w kierunku Wysp Salomona na północny wschód od Australii. Osią walk była obrona strategicznie położnego lotniska na wyspie Guadalcanal. Stacjonujące na niej eskadry myśliwskie US Marines odpierały przez wiele miesięcy zmasowane ataki lotnictwam japońskiego. W tej walce wykorzystano mocne atuty F4F-4 Wildcat, odporną konstrukcję i siłę ognia. Samoloty działające z „niezatapialnej” bazy lądowej i informowane z wyprzedzeniem o nieprzyjacielskich nalotach mogły skutecznie odpierać ataki bombowców. W walce z Zerami ujawniły się słabe strony japońskiego myśliwca. Brak opancerzenia pozwalał na łatwe zapalenie tego samolotu, Wildcat był zaś wytrzymalszy. W wyczerpujących zmaganiach, w ciągu blisko roku starć nad wyspami Salomona, Japończycy wytracili elitę swojego lotnictwa morskiego. Wielu pilotów US Marines uzyskało tu tytuł asa myśliwskiego, kpt. Joseph Foss zestrzelił nad Guadalcanalem 26 samolotów wroga, w większości były to Zera.
Brytyjskim odpowiednikiem F4F-4 był Martlet II (z silnikiem od F4F-3A, ale ze skrzydłami jak w F4F-4). Samoloty te wzięły udział w Operacji Torch: lądowaniu w Afryce Północnej, razem z Wildcatami US Navy.
Od drugiej połowy 1943 roku F4F-4 Wildcat były zastępowane w jednostkach bojowych przez nowe myśliwce F6F Hellcat i F4U Corsair. Nie był to koniec kariery bojowej samolotu, nowa jego wersja, FM-2 Wildcat rozpoczęła służbę w 1944 roku na lotniskowcach eskortowych i skutecznie wypełniała ją do końca wojny.